Khamis, 2 Jun 2011

Sejarah Perkembangan Air Di Malaysia..

Malaysia adalah sebuah Negara aman makmur. Malaysia telah dianugerahkan sumber air dari pelbagai sumber yang bersih. Kita patut bersyukur kerana hujan turun 3000mm setahun membolehkan Malaysia menguruskan bekalan air kepada rakyatnya. Jaringan sungai yang panjang juga boleh dijadikan sumber bekalan air bersih yang baik. Jumlah sungai mengalir di bumi Malaysia yang sejumlah 150 batang itu membekalkan kira-kira 25000 meter padu air diperbaharui.
Sejak 200 kebelakangan ini air telah digunakan dengan sewajarnya untuk membasuh, minu, mengairi tanaman dan untuk lain-lain kegunaan. Sistem perpaipan ke kediaman diperkenalkan oleh Inggeris sejak zaman pemerintahannya bertapak di Tanah Melayu. Dasar menyalurkan bekalan air bersih ini diperkenalkan oleh British memandangkan keperluannya air bersih untuk kegunaan mereka. Pada tahun 1804 Inggeris telah menyediakan bekalan air bersih kepada lebih 10000 penduduk Pulau Pinang. Pada masa itu saluran air dibuat daripada batu bata dan sering mengalami masalah bocor dan pecah. Namun pada tahun 1877 saluran paip telah ditukar kepada cast iron.
Sejak tahun 1900 air tidak lagi dibekalkan tanpa rawatan. Sejak itu air yang dihantar ke rumah-rumah akan dirawat terlebih dulu. Pada tahun 1906 empangan pertama untuk pengairan telah dibina iaitu empangan Ampang bagi membekalkan air di seluruh Kuala Lumpur. Menjelang tahun 1939 kebanyakkan Bandar-bandar besar telah dilengkapi dengan sistem bekalan air bersih.
Sehingga tahun 1950 Malaysia telah mempunyai 100 pusat rawatan air bagi membekalkan 195 juta liter air untuk keperluan 1.05 juta pengguna. Dengan peningkatan populasi penduduk di Kuala Lumpur pada tahun 1959 satu empangan telah dibina iaitu Kelang Gate dan pusat rawtan Bukit Nenas beroperasi sepenuhnya.
Selepas perang dunia kedua, Negara secara perlahan membangun dari kesan peperangan yang sangat dahsyat. Pada tahun 1980 semasa zaman perindustrian bermula di Malaysia, Negara sekali lagi menerima permintaan yang tinggi terhadap air bersih iaitu sektor perindustrian. Permintaan itu meningkat sebanyak 437% pada tahun 2000. Peningkatan yang sanggat tinggi terhadap permintaan air terawat.
Pelbagai usaha dilakukan untuk memperbaiki mutu perkhidmatan air di seluruh Negara. Projek-projek mega dirangka untuk tujuan itu. Diantaranya adalah penyaluran air dari Pahang ke Selangor, empangan Kinta di Perak dan beberapa lagi projek bagi membekalkan air bersih kepada pengguna yang semakin meningkat setiap tahun.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Feed

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...