Khamis, 5 Mei 2011

Punca-Punca Air

 
HUJAN
   Hujan merupakan salah satu sumber air yang paling penting. Tanpa hujan air tidak akan diperolehi. Walaupun hujan berasal daripada sungai atau air laut yang mengalami proses penyerapan dan dibalikkan menjadi hujan, namun di kawasan yang tidak mengalami hujan akan kekurangan air.
   Di kebanyakan kawasan pedalaman yang tidak mendapat bekalan air yang mencukupi memerlukan hujan sebagai slah satu punca air. Hujan diperlukan untuk mendapatkan sumber minuman, membersihkan badan dan sebagainya.
   Oleh sebab itu masyarakat di kawasan yang tidak mendapat bekalan air yang tidak mendapat bekalan air yang mencukupi akan menadah air hujan. Air inilah yang digunakan untuk keperluan hidup mereka seharian.
 
SUNGAI
   Hampir semua kawasan mempunyai saliran. Sungai merupakan satu aliran air yang berpunca daripada kawasan tadahan yang kerap menerima hujan dan mengeluarkan air dalam bentuk mata air. Puluhan mata air akan bergabung dan menghasilkan aliran sungai yang besar.
   Sungai Nil, Mekong, Gangges dan sebagainya adalah antara sungai yang terpenting. Sungai ini digunakan sebagai salah salah satu punca air selain dijadikan sebagai jalan perhubungan atau mendapatkan sumber protein.
   Kebanyakan masyarakat yang mendiami kawasan tersebut menggunakan air sungai sebagai punca air utama. Mereka mendapatkan bekalan air untuk minuman ataupun melakukan sebarang aktiviti seperti membasuh pakaian, mencuci pinggan mangkuk, mandi dan sebagainya. Di kawasan-kawasan pedalaman yang tidak mendapat bekalan air, menjadikan sungai sebagai punca air yang utama.
·         
   SALJI
   Di kawasan yang beriklim sejuk dan sentiasa berada di paras beku mempunyai masalah untuk mendapatkan sumber bekalan air. Kebanyakan kawasan ini sentiasa sejuk sehingga banyak sungai yang beku.
   Di Antartik dan Artik merupakan 2 kawasan yang tidak mempunyai saliran atau bekalan air yang baik. Kebanyakan masyarakat yang tinggal di kawasan tersebut mempunyai kaedah untuk mendapatkan bekalan air yang mencukupi.
   Salji merupakan air yang telah terbeku akibat daripada suhu yang rendah. Salji akan menjadi cair apabila dipanaskan. Oleh itu masyarakat Eskimo yang mendiami kawasan tersebut memanaskan salji untuk mendapatkan bekalan air. Salji yang dipanaskan menjadi air dan boleh dijadikan minuman atau sebagainya.
·       
OASIS
   Di kawasan gurun yang mengalami musim panas berpanjangan, jarang menerima hujan. Hujan turun pada masa-masa tertentu dalam kuantiti yang cukup sedikit.
   Ini disebabkan sumber air amatlah terbatas. Masyarakat tersebut menggunakan air hanya untuk keperluan minuman dan sebagainya.
   Di kawasan gurun sumber air lebih banyak diperolehi daripada oasis. Oasis adalah takungan air yang terdapat di kawasan yang lembap. Oasis mengandungi air yang banyak selepas hujan dan berkurangan apabila musim panas berpanjangan.
   Masyarakat di sekitar oasis menggunakan air secara jimat. Mereka akan menapis terlebih dahulu air yang diambil untuk memastikan tahap kebersihan air tersebut. Setelah itu barulah digunakan untuk minuman .
   Selain oasis terdapat beberapa kawasan yang mengandungi air seperti wadi, bajadi, kipas lanar atau playa. Semua kawasan ini merupakan kawasan ini merupakan punca untuk mendapatkan sumber air di kawasan yang kering.
·  TASIK
   Tasik merupakan satu takungan air yang boleh digunakan sebagai satu sumber bekalan air untuk sesebuah kawasan. Tasik adalah takungan air yang mempunyai kuantiti air yang mempunyai kuantiti tertentu, dan boleh dijadikan sebagai bekalan air apabila diusahakan secara giat.
   Sungguhpun jumlah tasik adalah kecil dan hanya boleh didapati di beberapa negara sahaja, tetapi tasik yang mempunyai keluasan yang cukup besar untuk menampung bekalan air yang diperlukan. Air tasik yang jernih dan nutreal memudahkan kerja-kerja pembersihan air dilakukan sebelum dijadikan sebelum dijadikan sebagai keperluan harian.
   Terdapat beberapa buah negara menjadikan tasik sebagai sumber bekalan air yang utama. Oleh sebab itu saliran yang berdekatan tasik digabung supaya kuantiti air dapat dikekalkan.
LAUT
   Tidak semua negara mempunyai bekalan air yang mencukupi. Ini disebabkan terdapat beberapa buah negara yang terpaksa mengimport bekalan air daripada negara jiran untuk memenuhi permintaan penduduk negara tersebut. Antara faktor tersebut ialah kekurangan saliran atau sumber yang boleh membekalkan air untuk memenuhi permintaan penduduk yang ramai.
   Bagi memastikan negara tersebut tidak bergantung penuh kepada bekalan negara lain, seharusnya sumber daripada laut juga boleh dilakukan. Air laut boleh didapati dengan banyak sekali. Oleh itu setiap negara boleh mengambil air laut sebagai salah satu sumber utama.
   Walaupun punca air laut boleh didapati di mana-mana sahaja, namun untuk membersihkan, menjernihkan dan menutrealkan air laut memakan kos yang tinggi sebelum boleh digunakan. Penggunaan teknologi semakin tinggi adalah diharapkan air laut masih boleh dijadikan sebagai salah sumber untuk mendapatkan bekalan air di masa hadapan.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Feed

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...